17 augusti 2008

Nu börjas det...

Jag minns att jag som liten brukade ta in grodyngel och gömma på mitt rum men märkligt nog hittades dom alltid av mamma som sedan grymt spolade ner dom i toaletten... Idag fick jag uppleva det som min mamma fick uppleva sååå många gånger fast denna gång handlade det inte om små grodyngel... Tilde har varit och badat med en kompis idag på Saiva och när hon kom hem rusade hon in på sitt rum och stängde in sig, det var också extra viktigt att jag knackade innan jag gick in på hennes rum. När jag senare skulle lägga in lite nytvättade kläder i hennes garderob så fann jag en godislåda med vatten i och ovanpå låg det och flöt ett smörasklock, under locket låg en halvdöd abborre. När Tilde kom in så förklarade jag för henne att fisken inte kan överleva i godislådan men det hade hon redan listat ut alldeles själv eftersom hon från början hade haft tre men dom hade redan dött. När jag frågade vad hon hade gjort med dom då så svarade hon att hon hade spolat ner dom i toaletten. Så hon inte bara tog in dom hon tog tag i min roll också att göra sig av med dom, bra gjort tjejen!! Fast jag måste erkänna att det första jag tänkte var: "undra om jag känner nån som äger ett litet akvarium som dom vill bli av med"??!! och då började jag att minnas tillbaka till den tid då detta med djurinsamling började.. För nu var det ju faktiskt så att allt började med dessa små grodyngel som jag tog in och sedan fortsatte det ju bara med alla möjliga små krabater som fick gömma sig i mitt rum... Smartaste sättet var ju att bara dra hem djuren istället för att fråga först för då kunde ju inte mamma säga nått, då var dom ju som redan hemma!! Eller?? Fast vissa djur som hon fann slutade det ju riktigt illa för, mina stackars vandrande pinnar hamnade ju i kaminen efter att mamma drömt mardrömmar om dom... Men andra djur så som katter och råttor gick det lite bättre för, inte för att jag fick behålla alla katter som jag kom släpandes hem med men hon tog inte livet av dom iaf och råttorna var hon så rädd för så hon undvek bara mitt rum efter deras inflytt. Kommer Tilde att bli likadan? Har jag snart lägenheten full av djur? Hmmmm...

1 kommentar:

Anonym sa...

Herregud, stackars firrefisk :)

Allvarligt, jag har diskuterat detta fenomen ett par gånger & kommit fram till en sak; jag har fan inte sett ett grodyngel sedan jag blev över 14 år typ! Det är inte det att "du letar ju inte!" utan va fan, man går ju i diken hela tiden - inte ett yngel. Utrotade vi 80-talister alla yngel eller va fan är det fråga om?