23 januari 2012

Myslördag utan allt för många måsten och dom måsten som fanns var inte tidstyrda så jag kunde ta det lugnt hela dagen och göra det som skulle göras när jag kände för det :)
Maten däremot lade jag ner lite extra tid och kärlek på.
Å det visade sig vara ett smart drag av mig, jisses så gott det blev!!

Annars så anser jag inte att jag är så duktig i köket men på sistone har jag tyckt att det har varit roligt att planera en liten godare lördagsmiddag som krävt lite engagemang av mig.
Och blir resultat dessutom lyckat så är det ju ännu roligare!!


Helstekt fläskkarré

150g smör
1 baconpaket
½ gul lök
2 stora vitlöksklyftor
lite salt, timjan och vitlökspeppar

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda smöret med dom krydder och örter som du vill använda dig av.
Jag tog vitlök, vitlökspeppar, salt och timjan.
Hacka sen lök och bacon och blanda det med smöret.
Skär några skåror i köttet och gnid sedan in smörblandningen på köttet och in i skårorna.

Köttet behöver nästan 2 timmar i ugnen, använder du dig av termometer så ska köttet få en innertemperatur på 70grader. Ös köttet lite nu och då med det smälta smöret.

Jag serverade detta med en potatisgratäng och sallad, löjligt gott :)

Inga kommentarer: