15 december 2009

Irritationen måste ut

Imorse innan jag gick å städade så gick jag ut lite tidigare och skottade bort snön som har kommit. Jag är så jäkla glad att det då blir lite snö innan jul så det går inte med ord beskriva!! I jämförelse med Bränna där jag skottat för hand i största del själv i tio år så är detta INGENTING!! Så jag skottade en gångstig till grannen så att vi kan fortsätta gena till varandra även under vintern :) Sen så skottade jag en väg upp till grillringen också så att vi kan sitta där till våren och elda utan att behöva pulsa i snö för att ta oss dit.... Nu är ju detta "första" riktiga snöskottningen i år (nästan iaf) så det är väl klart att man gör det med ett leende men ändå.. När jag går omkring med skurkäppen om mornarna har jag några timmar tillgodo för funderationer... Här kan man snacka djuplyssna på sig själv!! Å imorse blev det extra lång tid, vilket bidrog till detta inlägg :) Iaf så slutade det med att jag irriterade mig på vad som sagts till mig och irritationen blev ännu större på mig själv för att jag inte sagt nått tillbaka så jag gör det nu så kan jag känna mig nöjd, även om alla som sagt nått förmodligen inte läser min blogg :) men det kvittar, dom kanske säger nått igen och då ska jag vara duktigare att motargumentera och inte bara rycka på axlarna och låta dom spy ut korkade kommenater... När jag köpte huset var det MÅÅÅNGA som påpekade hur jobbigt det skulle bli för mig att bo i hus själv pga just snöskottning och gräsklippning??!! Ursäkta mig men... så sjukt löjligt resonerat!! Jag tyckte det redan då dom sa det men det var inte förän imorse då jag funderade på det som jag insåg hur otroligt fånigt sagt det faktiskt är!! Jag kan komma på så många andra arbetsuppgifter där det hade varit praktiskt att ha en man i närheten men inte fan innefattar dom snöskottning och gräsklippning!!! Visst skulle väl det vara skönt om det inte bara var mig det hängde på om gräset blev klippt eller snön skottad men jag fixar det själv och dessutom är jag ganska bra på att motivera ungarna att hjälpa till med sånt (vill dom ha mobilerna laddade eller inte hehe) Det många ofta glömmer bort är att jag VET mycket väl hur det är att bo i hus själv!! Bara för att jag inte var singel då jag bodde i Bränna betyder det inte att jag áldrig var ensam... Krysset var ju borta och jobbade och kom hem varannan helg!! Tror folk att jag sket i snöskottningen då han var borta eller att det inte snöade då?? Näe korkat resonemang säger jag om det!! Var det annat som hände som jag inte kunde fick jag så lov att ringa och höra vad jag skulle göra och det kan jag faktiskt göra nu också!! Däremot nån att dela utgifterna med DET är ett vettigt resonemang varför det kan vara tungt att bo i hus själv... Men fixar jag det inte själv så går det att sälja kåken men jag provar gärna och låter inte nått så fånigt som snöskottning eller gräsklippning stå i vägen för det!! Finns massvis som jag skulle vilja skriva om kommentarer som jag fått men det blir alldeles för långt inlägg då... :) Bara för att jag lever ensam betyder det inte att jag är ensam... Jag har barnen, vänner, släkt, bra kontakt med krysset och sen så finns det (hör och häpna) folk som JOBBAR med att laga saker som går sönder... SOM YRKE... så dom kan man också ringa till :) (Oftast är dom män så har man tur i oturen kan det komma ögongodis när nått måste fixas)

4 kommentarer:

ewa sa...

Hahaha! Bra skrivet Annelie! Håller helt med dig.
Å du är så jäkla duktig på att fixa och dona så du behöver ju aldrig bekymra dig. (Det kanske är så att dom som säger nån korkad kommentar inte är så bra på att klara sig själva?)

Annelie sa...

Ja jag tror att dom som säger dessa saker lever i ett sånt förhållande där mannen klipper, gräs, skottar snö och medan kvinnan städar, tvättar och lagar mat...

Men sånna arbetsuppgifter går ju alltid att ordna...
Det är ju dom här bamsigestora grejerna som man är rädd för att stå ensam med... typ vattenskador, skorsten som rasar eller nått annat hemskt men va fan oftast måste man ju fixa en som har sånt kunnande som yrke liks förbannat ÄVEN om du lever i ett förhållande!!
Skillnaden är ju att den kanske är lättare att ta sig ur sånt ekonomiskt om man är två...

Allt handlar egentligen om ekonomi.
För det jag pratar om är ju allt praktiskt inte ensamhet eller annat känslosamt för det är man i en lägenhet också!!

Hanna sa...

Ja, inte hjälper det mig att jag har Baby om vi får en vattenskada, eller om elen slutar fungera. Baby skulle då inte kunna göra nåt & inte jag heller, så då är det som sagt bra att det finns yrkesfolk som får betalt för att göra sånt.

Annelie sa...

Näe precis och jag tror att du kan lyfta luren och ringa dom lika bra som Steffiboy ;)(förlåt kunde inte låta bli)