19 oktober 2008

Denna helg...

Malou följde en kompis till Bielite i fredags och jag for med Tilde och en kompis till henne på badet. På lördag var jag, Tilde, lillasyster och lillebror och hälsade på lilla farmor i Högland och lilla stämmer väldigt bra in, jisses vad liten hon blivit!! Kort är hon ju (inte ens 1,50) men så mager som hon är nu har jag aldrig sett henne förut... Hade gruvat mig lite över besöket... det har alltid känts lite vemodigt att åka dit sen pappa dog men man måste ju för farmors skull och faktiskt för sin egen också för även om mycket känns jobbigt så har man ju väldigt många fina minnen därifrån, det är lite mysigt att bara gå omkring och minnas. Vi har ju alltid varit väldigt fascinerad över hur många barn vår farmor fått (farfar var väl givetvis också lite delaktig) så vi passade på att fråga lite. Alltid kul att höra äldre berätta om hur det var förr... Saken är den att farmors hus är inte speciellt stort men 12 barn har hon fött och uppfostrat där så man undrar ju... Var sov alla??!! Det är en liten skrubb utan fönster och 3 små rum på övervåningen (alla rum har sin egen färg där uppe och då menar jag att ALLT går i den färgen golv, tak, dörrar, blombrädan osv.) och på nedervåningen är det ett vardagsrum, kök och en litet rum innanför köket. Farmor berättade att på den tiden så började barnen arbeta borta vid 12-15 års åldern så det var sällan det var så många barn hemma och var det många hemma så kunde det ligga två i skrubben uppe och så fanns ju kökssoffan och så fylldes de övriga rummen bara på liksom, ingen bestämd sovplats... Lite skillnad från idag då alla barn ska ha eget rum... Vi räknade ut att Farmor fått 23 barnbarn och när min syster och en kusin som också är gravid fått sina bebisar så har hon 10 barnbarnsbarn. I förrgår skulle hon ha firat sin 67:e bröllopsdag om farfar hade levt... Måste skärpa mig och åka dit lite oftare... Idag har jag tvättat och städat ( inge smulor som fastnar under fötterna här inte) Låter oerhört tråkigt va? Men saken är den att jag var så mentalt inställd på att det var det jag skulle ägna söndagen åt så det har faktiskt gått oerhört bra!! Känslan som nu infinner sig är obeskrivlig. Vilket rent hem jag har!! Ingen tvätt i soffan som väntar på att vikas, inga äckliga dammråttor som förföljer mig. JAG ÄR TOKNÖJD!! Nu ska här tändas ljus och mysas =)

Inga kommentarer: