21 mars 2014

Tovade vantar

Fyndade några ullgarns nystan för 5:-/st på loppis för ett tag sedan.
Jag har varit sugen på att testa att tova i tvättmaskin så det fick bli veckans projekt och JÄKLAR så nöjd jag blev!!!!
Före tovningen så såg det mest ut som en gigantisk misslyckad vante och jag inte hade alltför stora förhoppningar om att jag skulle lyckas med mitt projekt.

Att öppna tvättmaskinen efter att ha tvättat dom i 60 grader med ett par jeans och handduk så blev jag glatt överraskad... misstänker att detta kommer att bli mina favoritvantar.

Så här gjorde jag:
  • Lägg upp 48 maskor.
  • Dela upp dom på 4 stickor och sticka 14 cm slätstickning.
  • Sticka de första 8 maskorna på en tråd i avvikande färg. Sätt tillbaka maskorna på vänster sticka igen och sticka med vantgarnet.
  • Sticka ytterligare 14 cm
Nu börjar intagningarna.
  • Sticka 4 maskor,sticka ihop 2 varvet ut.
  • Sticka 3 varv utan intagning.
  • Sticka 3 maskor sticka ihop 2 varvet ut.
  • Sticka 2 varv utan intagning.
  • Sticka 2 maskor sticka ihop 2 varvet ut.
  • Sticka 1 varv utan intagning.
  • Sticka 1 maska sticka ihop 2 varvet ut.
  • Sticka 1 varv utan  intagning.
  • Sticka ihop maskor 2 och 2 varvet ut.
  • Sticka 1 varv utan intagning.
  • Sticka nu ihop 2 och 2 maskor tills lagom maskor återstår mellan 4 till 8 maskor,dra tråden genom maskorna och fäst.
Tummen.
  • Plocka upp 8 maskor på var sida om tråden och och 2 maskor i vardera kant.
  • Sticka slätstickning i 8 cm.
Nu börjar intagningen på tummen.
  • Sticka 2 maskor sticka ihop 2 varvet ut.
  • Sticka 1 varv utan intagning.
  • sticka ihop 2 och 2 varvet ut.
  • Tag av tråden och dra igenom resterande maskor fäst.
Nästa vante stickas likadant.
Tova i tvättmaskin 40 eller 60 grader,med fördel ett par gamla jeans med i tvätten.
Forma nu vanten efter handen medans den är våt,lägg att torka.

Inga kommentarer: