22 september 2010

Glada Hudik-teatern


Förra året var jag på en föreläsning med Pär Johansson.
Han är grundare av och ledare för Glada Hudik-teatern, teatergruppen med utvecklingsstörda och normalstörda skådespelare.
Föreläsningen handlade bland annat om när han började arbeta som habiliteringspersonal på dagcentret i Hudiksvall och föreslog att man skulle starta en teatergrupp och hur detta möttes med blandade känslor hos hans kolleger och även från anhöriga till de utvecklingsstörda.
Det var ju bara en liten del, pratade även mycket om fördomar, att våga konfrontera sin egen och andras okunskap osv.
Hur som helst det var iaf en sjukt bra föreläsning!!
Tänkvärt i mångt och mycket, jag både grät och skrattade så jag fick kramp i magen och mest av allt ville man bara träffa alla dessa personligheter som han berättade om...

Nu får jag äntligen ta del av detta!!! :)
Dock inte irl :(

SVT 1 visar nämligen dokumentärserien Elvis i Glada Hudik på tisdagar kl. 21.00 (repris idag 16.55)
eller gå till SVT's programsida Elvis i Glada Hudik


Helt underbart!!!

2 kommentarer:

marlene sa...

Jag såg den där dokumentären igår och jag både grät och skrattade. Det var fantastiskt att lyssna till Pär Johansson och det kändes så skönt och tryggt att inse att vi faktiskt har så fina och osjälviska människor som han i dessa mörka dagar efter riksdagsvalet.
Nu såg jag bara sista halvtimmen av programmet då de mestadels pratade med Mats Melin som är med i Icareklamen och det var väldigt gripande.
Det måste ses!

Annelie sa...

Jaa han var helt otrolig att lyssna på!!
Får du möjligheten att fara och lyssna på honom så GÖR DET!!! :)
Benämner mig som normalstörd efter hans föreläsning :)