04 februari 2009

Skäms...

Tilde och jag storbråkade idag... offentligt!! Vi börjar med dagens måstenlista! MÅSTEN för att det MÅSTE göras idag eftersom dom ska ha med sig sakerna till Bjarne på fredag, imorgon hinner vi inte. * Köpa skoterskor åt Malou & Tilde * Köpa en mössa till Tilde på PK´s (Malou hade fått en likadan av Bjarne och så skickade han med pengar till Tilde i söndags för att hon skulle köpa sig en att ha då dom ska på skotertur på lördag) * Flickorna ska panta flaskor och burkar (som dom fick med sig hem ifrån Bjarne i söndags) * Köpa spännen för pantpengarna (som dom behöver för att fixa trickskidorna i Bränna) Vi började med första punkten och kollade in skoterskor till Malou & Tilde. Tyvärr har Malou växt på sig, stortösen min, så hon var tvungen att gå över till vuxenstorlekar, vilket innebär att skorna gick på 950:- Där insåg jag genast att Tilde måste vänta med att få nya skoterskor till nästa månad, eftersom Malou har sämre skor än Tilde så tyckte jag det fick bli så. DET tyckte INTE Tilde!! Hon blev stortokig och grät, skrek och betedde sig allmänt förjävligt!! Jag köpte Malous skor (fick 100:- i rabatt) och under protest satte sig Tilde i bilen och vi åkte till PK´s. Redan i bilen kände jag hur stressad jag blev av hennes beteende och magkatarr smärtan infann sig rätt snabbt (Jag som aldrig brukar bry mig om hennes utbrott, jag är ju annars en rätt hård och sträng mamma) Väl framme på PK´s vägrade hon kliva ur bilen!! Det slutade med att jag stod utanför bilen och skrek och hon satt inne i bilen och skrek, Malou gick in för hon skämdes :) DÄR borde jag ha åkt hem med henne och diskuterat igenom situationen men min hjärna fick kortslutning... Jag borde ha insett att jag inte hanterade bråket. Jag lyfter ut hon ur bilen (hon är 8år!!) och tvingar in henne att köpa mössjäveln!! (Varför brydde jag mig?? Det var ju HON som skulle ha mössan, ville hon inte gå in och handla den så skulle hon ju bara blivit utan!!) Sen sätter jag mig i bilen och kör till Granngården och köper skorna till henne (fick 50:- i rabatt på dom)!!! SÅ JÄVLA KORKAD JAG ÄR!! Jag gjorde typ ALLA fel som man kan göra!!! Vem vann liksom??!! 1500:- allt som allt, för att jag inte orkade!! Dom ord som offentligt användes utanför PK´s var: Mössjäveln, skojävlarna, helvetes förbannade satans jävlar!! ...och dom orden skreks ut. Ordförådet var som inte bättre än så för nån av oss, vi var på samma nivå!! Jag skäms nu över att jag inte hanterade situationen bättre men som jag sagt många gånger tidigare, jag och Tilde kan verkligen detta med att bråka och skrika åt varandra!! Jag skulle aldrig kunna bråka på samma sätt med Malou. För det första skulle hon aldrig sätta igång ett sådant bråk och för det andra skulle hon gråta och ge med sig bara jag höjde rösten. Men det biter liksom inte på Tilde, hon är av en helt annan sort, hon är inte ett dugg rädd att ge sig in i en fight med mig och gör det mer ofta än sällan!! vad lärde hon sig av dagens bråk då? Jooo att skriker man och gråter tillräckligt mycket så få man det man vill!! Bra gjort Annelie!! Vi blev iaf vänner på vägen från PK´s till Domus och HON skrattar gott åt vårat bråk MEST för att mamma skämde ut sig... Eftersom dom båda fick nya skoterskor har jag hotat med nudlar resten av månaden och då jublade bägge två... Jag som tycker att jag klarat av alla slags situationer med flickorna så bra tidigare... Tydligen fixar jag bara små barn så nu när flickorna blivit större kommer jag att få det jobbigt... jag är värdelös... :( Ni behöver inte ge mig föräldratips för jag VEEET exakt vad jag gjorde för fel och vad jag borde ha gjort istället men det är mänskligt att göra fel så dagens bråk som tydligt visar mina brister, bjuder jag på och det kommer med största sannolikhet hända igen!!! Nu ska jag lägga mig och mysa med min otroligt nöjda, glada och för tillfället ovanligt gosiga 8-åring!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha... Det där låter som jag och Peter! Fast vi bråkar så där nån gång i veckan :/ Vi är alldeles för lika varann..
Jag längtar inte tills han blir tonåring kan jag ju säga.. Då är han väl större än mig också... Inte bra!

Emily sa...

Hahaha, jag kan inte låta bli att skratta. Du är så jäkla härlig.

Och du, vänta tills dom blir tonåringar. Tänk när du ska förman dom och se iner du allt du själv gjorde i den åldern. Då kommer du att låsa in dom säkert! :-)

Annelie sa...

hmmm när dom är tonåringar är jag med största sannolik ett sånt nervvrak så dom måste låsa in MIG på nått hem av nått slag!!