28 november 2009

Nostalgisk

Julgardiner är bland det svåraste jag vet eftersom jag tycker att alla är tokfula!! Jag har klarat mig rätt bra dom senaste åren då jag bara låtit mina snorgröna panelgardiner hänga kvar året runt å bara hängt ett par smalare röda panelgardiner framför, toknice... Men det går inte ha panelgardiner i mitt kök så jag beställde tidigt i höstas efter enkla röda kappor att ha i köket. Men i torsdags då jag skulle hänga upp dessa så insåg jag att jag måste bara ha räknat ut hur många meter jag behövde å inte tänkt på bredden på gardinerna för dessa var så löjligt smala så att rycka på axlarna och inte bry sig var inte ett alternativ :/ Men jag har inga pengar så jag kan inte köpa nya så jag drog en sväng till Prima Prylar då jag slutat och satan va jag hittade grejer!! Helt allvarligt så har jag väldigt svårt för "krimskrams" och gillar inte prydnadsgrejer så mycket i vanliga fall men julen handlar inte om vad man gillar eller inte... det är en tid på året då PERSONLIG SMAK ignoreras. Julprydnader är nostalgi... å dom står framme så pass kort tid så man behöver inte damma av skiten förän det ska ner i kartongerna igen så man kan tillåta sig själv att ha MÅÅÅNGA tomtar framme!! Dom julsaker som jag införskaffar mig NU är dom som ser ut som dom som fanns då jag var liten. Eftersom julen handlar mest om familj, minnen osv. Jag ska ge några smakprov på dessa nostalgigrjer senare då jag orkat bära upp mina kartonger. Men iaf tillbaka till Prima Prylar... Jag hittade en duk för 15:- som jag tror att dom allra flesta känner igen då dom ser den. Ewa tror att dom hade sånt motiv på gardinerna på industrivägen då dom var små och krysset kände också igen dom och jag är fullkomligt övertygad att dessa har vi också ägt en gång i tiden. Ska kolla upp det med mamma senare.

Så med en för smal gardinkappa och en nostalgiduk sydde jag för glatta livet idag och jag är toknöjd!!

Näääee det är inte snyggt men det är jul...

3 kommentarer:

Ewa sa...

Men gud, va bra det blev! Å riktigt juligt också. Nu känner jag mig nästan manad att sätta upp några gardiner också. Men det är ju jobbigt med gardiner!

Du gör då helt rätt i att känna dig toknöjd!

Hanna sa...

Jäkligt snyggt, det gjorde du bra!


Sen måste jag hålla med, det kanske är så att man måste skita i sin personliga smak. Jag hatar verkligen tomtar, julgardiner & annat kraffs för det passar inte in hos oss, men jag kanske måste offra mig...suck!

Om julen kunde vart LITE mer stilren, typ inte typiskt röd utan typ...inte vet jag, nåt mer lättmatchad kulör ;)

Annelie sa...

Ja faktiskt med mina sykunskaper och tålamod så är resultatet över förväntan :)

Ja JAG tror att personlig smak inte hör hemma under julmånaden...
Visst kan man hitta vissa julsaker som passar sin inredning men i det stora hela så passar inte ett skit och helst INTE det man får riktig nostalgi av...

Så därför tror jag stenhårt på att löpa hela linan ut under julmånaden, med allt som hör julen till, fula tomtar, fula ljusstakar osv. å mycket av allt och ingenting som matchar och bara känna "old times" komma över en!!

Jag menar... det är fan inte länge man har det uppe, det bestämmer man ju dessutom själv :) Mitt brukar ryka efter nyår :D

Måste även tillägga att jag får en ny tomte av min mamma varje år och det är inget jag vill att hon ska sluta med utan tvärtom... jag gillar det.