06 december 2008

"Svenska favoriter" 1

På helgerna fram till jul brukar jag ha lagt en film åt dom var i adventskalendern, så även i år.
Igår fick Tilde E.T. och Malou fick Kråkguldet.
Min mamma sa att Kråkguldet visades som serie på tv då jag var liten och att jag & Magnus hade tyckt att den var jättespännande.
Jag hade mina tvivel då filmen är från -69 men men...
"Kråkguldet, Svensk tv-serie från 1969 av Leif Krantz och Olle Mattson med Staffan Hallerstam, Stefan Feierbach och Maria Lindberg m.fl.
Handlingen utspelar sig under veckorna före jul, i den lilla orten Granhyttan i Bergslagen. Under en skidutflykt med kamraterna hittar Staffan en guldklimp uppe vid Kråkberget. Han tror det är Skarp-Eriks guld, som morfar berättat spännande historier om. Nyheten om guldfyndet sprids snabbt och ungdomarna får både nyfikna skolkamrater, skolpersonal och mystiska främlingar efter sig, samtidigt som de förbereder ett julspel inför skolans julavslutning ..."
Barnen tyckte iaf att den var tokspännande och även jag tyckte att filmen hade sin charm mest kanske för att jag blev en aningens nostalgisk...
Nu när jag satte mig för att söka om filmen dök två andra "svenska favoriter" upp,
Huset Silfvercronas gåta -74 & Kullamannen -67 och jag blev tvungen att beställa dom!!
Dagen idag ska vi på badhuset och ikväll ska vi bara mysa och se på E.T.
Det är så skönt att för en gångs skull ha en helg utan en massa "måsten", jag njuuuuter!!
Ha en bra dag allihopa!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag minns Kullamannen som ganska läskig.....men jag undrar när jag såg den sist.Känns som 20 år sen!