12 augusti 2008

Jag gillar inte heller att städa!!

Tilde är fantastiskt duktig på att skapa kaos på sitt rum... ett proffs rent utav!! fast jag inser det faktum att allt beror på mig, som vanligt! När flickorna åker till Bränna brukar jag storstäda lägenheten lite mer grundligt än annars och det innebär även flickornas rum. Malous rum behövs mest bara dammsugas eftersom hon stökar sällan ner så mycket och så har hon inte så mycket prylar heller eftersom det har hon gett bort till sin lillasyster, alla hennes dockor, nallar osv bara för att ha så lite grejer som möjligt... (tror jag...) Tildes rum däremot... jisses... det tar en halv dag varje gång, hon lyckas alltid dra fram precis varendaste pryl hon äger och dumpar allt på golvet!! Men nu till min insikt till varför jag får skylla mig själv... Fast jag har ju visserligen gjort samma sak med den äldre utan att hon så utträknande lämnar allt åt mig som lillasyster gör. Igår tror jag att Tilde hade minst 5 kompisar på sitt rum dom lekte och stojade, hade disco, lekte med nallar, dockor, ritade osv men inte en endaste pryl blev borttaget då de bytte aktiviteter. Tilde var in och drack vatten och då säger jag till henne: "- Ni kanske ska hjälpas åt och plocka ihop sen så det inte blir så mycket kvar för dig att städa sen alldeles ensam?" Jag fick väl inte så mycket till svar utan hon gick tillbaka till sitt rum och fortsatte leka. Efter en stund kom dom på att dom skulle gå ut och hoppa studsmatta. När då en av hennes vänner börjar plocka ihop lite så säger min lilla, rara, söta Tilde: "- Äh lämna det där, mamma är van..." och så springer alla glada ut och leker... Själv stod jag bara där och insåg vad misslyckad jag är!!! MAMMA ÄR VAN!!! Fast samtidigt så stod jag och smålog för mig själv... Varför då? Är det för att jag alltid har sagt till min mamma då hon gnällt över mitt eller mina småsyskons rum att hon ska stänga dörren och sluta bry sig, hon behöver inte gå in i rummen för hon har ingenting där att göra!! Stäng dörren så slipper du se skiten...typ... Men hon gjorde aldrig som jag sa... utan hon tjatade på oss att städa rummet tills vi gjorde det. Jag tjatar aldrig om att de ska städa deras rum eller åtminstone väldigt sällan jag brukar be dom ibland och det verkar ha resulterat i att jag får göra det själv!! Vad är då bättre? Mindre tjat och konflikter är det ju dock men...???!!! Äh jag vet inte... Vem vann?! I rätt tänk alltså? Jag eller mamma? hon fick tjata, tjata, tjata och blir sur osv tills vi gjorde det. Jag får göra det själv hmmmm???

Inga kommentarer: